Пенсійний фонд: Накопичувальна система

8  липня  2011  року  було  підписано  Закон України  „Про  заходи  щодо  законодавчого  забезпечення  реформування  пенсійної  системи”  № 3668,  який   встановив  порядок введення в дію  накопичувальної системи обов’язкового пенсійного страхування, а заразом підвищив пенсійний вік для жінок, обмежив максимальний розмір пенсії, ввів нові вимоги щодо страхового і робочого стажу та збільшив розмір максимальної величини бази нарахування єдиного соціального внеску. Хоча в законодавстві не зазначено точну дату запровадження накопичувальної системи, але визначено чіткі умови, після виконання яких може бути прийнятий закон про запровадження Накопичувального фонду та перерахування страхових внесків до цього фонду. Тож, закон буде прийнятий за умови економічного зростання країни протягом двох останніх років, а  саме: якщо в кожному з них валовий внутрішній продукт зростатиме не менше ніж на 2%  порівняно з попереднім роком.

Перерахування страхових внесків до Накопичувального фонду здійснюватиметься в разі одночасного підвищення заробітної плати застрахованій особі та після виконання таких умов:

1. забезпечення виплати пенсій в солідарній системі в розмірі, передбаченому частиною третьою статті 46 Конституції України, тобто на рівні прожиткового мінімуму;

2. збалансованості бюджету Пенсійного фонду відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку;

3. створення інституційних компонентів функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування, в тому числі:

- повного впровадження системи персоніфікованого обліку та створення системи автоматизованого звітування щодо стану накопичувальних пенсійних рахунків застрахованих осіб з урахуванням стану пенсійних активів;

- створення програмно-технічного комплексу для системи збирання страхових внесків до Накопичувального фонду, сумісного із системою електронних переказів банків;

- прийняття законодавчих актів, необхідних для функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування;

- призначення всіх членів Ради Накопичувального фонду;

- проведення тендерів та укладання договорів з компаніями з управління активами, зберігачем та аудитором  Накопичувального фонду;

- набуття досвіду роботи системи недержавного пенсійного забезпечення;

- забезпечення фінансування з державного бюджету втраченої частини страхових коштів у солідарній системі через перерахування частини страхових внесків до Накопичувального фонду.

Учасниками Накопичувального пенсійного фонду в обов’язковому порядку мають бути особи, яким на момент запровадження відрахувань до цього фонду не виповнилось: чоловікам – 40 років та жінкам 35 років (пункт 9 Прикінцевих положень Закону 1058). Чоловіки, яким виповнилося 50 років та жінки, яким виповнилося 45 років на день запровадження обов’язкових відрахувань до Накопичувального фонду, не прийматимуть участь у цьому фонді і не повинні будуть робити внески до цього фонду. А чоловіки віком від 40 до 50 років та жінки віком від 35 до 45 років мають право самостійно прийняти рішення про те, чи відраховувати їм страхові внески до Накопичувального пенсійного фонду. Таке рішення має бути прийняте протягом року з дня запровадження страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду.

Якщо протягом визначеного терміну зазначені особи не приймуть рішення про перерахування страхових внесків до Накопичувального фонду, то вони втратять надалі право перераховувати такі внески до накопичувальної системи і бути учасниками накопичувального фонду. Кошти Накопичувального пенсійного фонду формуватимуться за рахунок обов’язкових страхових внесків та інвестиційного доходу від інвестування і розміщення коштів фонду.

В  законопроекті  зазначено, що держава гарантує контроль та безпеку збереження коштів накопичувальної системи, а  під егідою Пенсійного фонду буде  створено  спеціальний орган, який адмініструватиме фінанси, що їх накопичують люди.