Реформа системи примусового виконання та створення інституту приватних виконавців

Одним із основних напрямків реформування органів юстиції є реформування системи примусового виконання.

Кабінетом Міністрів України прийнято три важливі документи, які суттєво оновлюють і реформують систему примусового виконання в Україні, наближаючи її до світових стандартів.

Перший з них стосується порядку визначення розміру виплат державним виконавцям з метою виконання положення Бюджетного кодексу. Основна ідея полягає в тому, що держава починає мотивувати державних виконавців для того, щоб побороти побутову корупцію в виконавчій службі.

         Другий ухвалений Урядом документ стосується реалізації нового пілотного проекту у сфері виконання рішень, а саме - запровадження автоматичного розподілу справ між державними виконавцями та реалізацію системи автоматичного он-лайн контролю за строками виконання рішень та їх ефективністю. Слід відзначити, що раніше справи між державними виконавцями розподілялися несправедливо. Хтось отримував крупні цікаві справи і отримував відсоток за їх виконання.  Інші  навпаки, лише справи, які стосуються виплати аліментів, або поновлення на роботі, які було дуже важко виконати. Тепер цей розподіл буде автоматичним і кожен виконавець отримуватиме справедливу частку кожної з категорій проваджень. Реалізація положень цього пілотного проекту дасть можливість усунути різноманітні корупційні складові у аспекті розподілу справ виконавчих проваджень між виконавцями. Даний проект також передбачає інформатизацію та комп’ютеризацію державних виконавців, які працюватимуть з планшетами. Завдяки цьому всі виконавчі дії – від відкриття провадження до його закриття – будуть проводитися в електронній формі.

Третій документ, який був прийнятий Кабінетом Міністрів, стосується Системи електронних торгів арештованим майном. Реалізація пілотного проекту у сфері примусового виконання рішень розпочалась вже з 1 травня у Києві та в Сумській області. Державний виконавець буде зацікавлений у виконанні рішення у повному обсязі, адже від цього залежатиме його винагорода. Розмір винагороди становитиме 2,5% від обсягу стягнення, а максимальна сума, яку зможе отримати виконавець, буде обмежена розміром 50 мінімальних зарплат. Розмір винагороди зможе утримати виконавця від отримання неправомірної вигоди. Також буде запроваджена система контролю, яка забезпечить як внутрішній контроль, так і контроль з боку безпосереднього керівника виконавця, а також з боку керівництва ДВС в будь-якому регіоні країни.

Наступним кроком концепції реформування Державної виконавчої служби стане прийняття Закону «Про державну виконавчу службу та приватних виконавців» та Закону «Про виконавче провадження». Прийняття цих законів забезпечить запровадження змішаної системи примусового виконання за участю приватних виконавців. При цьому, стягувач отримає вибір - звертатися до державного чи до приватного спеціаліста.

Важливим етапом реформування стане створення єдиного реєстру боржників з відкритим доступом до його даних. Водночас буде розширено функції програми виконавчого провадження. Заінтересовані особи зможуть створити власний віртуальний кабінет з усією необхідною для користувача інформацією.

З часом планується інтегрувати систему виконавчого провадження з іншими реєстрами та банківською системою. А електронну перевірку достовірності документів забезпечуватиме наявність QR-коду.

 Головною метою запропонованих змін є підняття ефективності виконання судових рішень. Адже через низький рівень виконання судових рішень інвестори побоюються вкладати гроші в економіку України.

         Реалізація запланованого забезпечить знищення корупції, зниження паперового документообігу та збільшення зарплат державним виконавцям. Також це дасть можливість запровадити систему приватних виконавців, які конкуруватимуть з державними виконавцями та між собою.