Актуальні зміни до законодавства у сфері реєстрації бізнесу

 

Актуальні зміни до законодавства у сфері реєстрації бізнесу
 
14 жовтня 2014 року на вимогу Європейського Союзу Верховна Рада України ухвалила закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів». Закон набув чинності 25 жовтня 2014 року. Він передбачає внесення відомостей щодо кінцевих бенефіціарів (вигодонабувачів) підприємств до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.
Відповідно до цього закону засновники/підписанти мали до 25 травня подати державному реєстратору спеціальну реєстраційну картку – Форму 4.
Задля ліквідації черг та надання можливості всім представникам бізнесу вчасно подати Форму 4,  21 травня 2015 року Парламентом прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо відомостей про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи», який набув чинності 26 травня  2015 року.  Він передбачає продовження на чотири місяці строків подання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичними особами, які були зареєстровані до 25 листопада 2014 року. Кінцевий термін подачі вищезазначених відомостей – 25 вересня 2015 року.
Зазначений закон також передбачає звільнення від обов’язку подання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) релігійних організацій, державних та комунальних підприємств, юридичних осіб, учасниками яких є виключно фізичні особи, якщо кінцеві бенефіціарні власники (контролери) таких юридичних осіб збігаються з їх учасниками (членами).
Паралельно з цим, задля покращення бізнес-клімату в Україні Міністерство юстиції розпочало процес спрощення форм, які подаються бізнесом та громадянами до реєстраційних служб.
Першою така ініціатива торкнулася Реєстраційної картки про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб–підприємців  – Форма 4.
Раніше, щоразу, якщо потрібно було внести хоча б одну якусь зміну, наприклад, юридична особа змінила місцезнаходження,  треба було подавати заново всю форму, розміром в 10 аркушів, яка була складною для заповнення.
         В зв’язку із цим в Міністерстві юстиції України спростили процедуру по формі 4. Отже, якщо у юридичної особи змінився один пункт, для прикладу треба внести бенефіціарів, необхідно заповнити  лише 1 сторінку, де вказується, які саме зміни необхідно зробити. Вся інша інформація вже є в реєстрі, тож  її не потрібно по кілька разів оновлювати й заповнювати.
Слід зазначити, що спрощення внесення змін за Формою 4 – це лише перший крок. У подальшому Мін’юстом буде презентовано всі форми, які будуть скорочені до такого простого зразка, оскільки основною метою спрощення є забезпечення доступності форм для кінцевого споживача.
Крім того, нововведення дає можливість розвантажити реєстраторів за рахунок обробки меншої кількості паперів та збільшення кількості документів, які надходять до реєстраційних служб поштою.
Раніше ця послуга не була популярна через те, що кожна сторінка такої форми мала бути завірена у нотаріуса. Це вимагало багато часу та коштів. Нині, коли для змін треба надіслати лише одну сторінку, ця сума буде значно меншою, тож в Міністерстві юстиції України очікують зростання кількості тих, хто надсилатиме дані за допомогою поштового зв’язку.
Враховуючи викладене, закликаємо  представників бізнесу вже зараз внести необхідні зміни і не відкладати з подачею відповідної інформації до останнього моменту, адже це знову може призвести до черг та незручностей.