Автомінізація медзакладів: питання-відповіді
08.02.18

ЯКІ ПЕРЕВАГИ ДАЄ МЕДИЧНОМУ ЗАКЛАДУ СТАТУС НЕКОМЕРЦІЙНОГО КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА?

Перетворення (реорганізація) медзакладів на комунальні некомерційні підприємства сприятиме збільшенню їхньої самостійності в господарських та управлінських справах, стимулюватиме до поліпшення якості медичних послуг та підвищення економічної ефективності використання активів.

ГОЛОВНІ ПЕРЕВАГИ РЕОРГАНІЗАЦІЇ ТАКІ:

керівник підприємства отримує значно більшу, ніж керівник бюджетної установи, свободу в розпорядженні активами й фінансами, у формуванні кадрової політики, визначенні внутрішньої організаційної структури закладу;
керівник підприємства може самостійно встановлювати будь-які форми оплати праці персоналу, що допускаються законодавством;
діяльність підприємства здійснюється не за постатейним кошторисом, а на основі власного фінансового плану, що дозволяє ефективно розпоряджатися коштами;
медзаклади мають право мати власний рахунок у банку;
медзаклади мають право утворювати об’єднання з іншими закладами, які також мають статус підприємства, з метою перерозподілу функцій між ними та спільної оптимізації використання матеріальних, людських та фінансових ресурсів;
медзаклади мають можливість наймати за договорами підряду лікарів — фізичних осіб — підприємців, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.
ЧИ МОЖЕ ЗАКЛАД ПІСЛЯ РЕОРГАНІЗАЦІЇ БУТИ ПРИВАТИЗОВАНО?

Ні. Пряму заборону на приватизацію зазначено у статті 16 Основ законодавства України про охорону здоров’я.

ЧИ ПОВИННО НЕКОМЕРЦІЙНЕ КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО САМОСТІЙНО ЗАРОБЛЯТИ НА СВОЄ ІСНУВАННЯ?

Після впровадження медичної реформи медзаклади первинної ланки отримуватимуть оплату від Національної служби здоров’я України (НСЗУ) згідно з тарифом надання первинної медичної допомоги за кожного пацієнта, який підпише декларацію з лікарем цього закладу. Під час перехідного періоду також буде надаватися фінансування на пацієнтів, які були раніше приписані до лікаря, але ще не уклали з ним декларацію. До 2020 року медзаклади вторинної і третинної ланок переходитимуть на нову модель фінансування. Лікарні почнуть отримувати плату залежно від обсягу наданих послуг згідно з договором, який вони укладатимуть із НСЗУ. Вартість послуг визначатиметься згідно з тарифом на надання медичних послуг.

ЧИ МАЄ ПРАВО ТАКЕ ПІДПРИЄМСТВО ОТРИМУВАТИ ПРИБУТОК І НА ВЛАСНИЙ РОЗСУД НИМ РОЗПОРЯДЖАТИСЯ?

Медзаклади у формі КНП є неприбутковими. Мета їхньої діяльності не пов’язана з отриманням прибутку. Прибуток закладу може використовуватись виключно для фінансування видатків на утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Зокрема, може закуповуватись більш сучасне обладнання, покращуватись умови надання ПМД, забезпечуватись гідна заробітна плата персоналу.

ЧИ БУДЕ АВТОНОМІЗАЦІЯ ПРИМУСОВОЮ?

Закон про автономізацію медичних закладів не ставить жорсткої вимоги щодо строків. Але пільговий режим автономізації діятиме тільки до кінця 2018 року.

ЧИ ЗМІНЮЮТЬСЯ ПОДАТКОВІ ЗОБОВ’ЯЗАННЯ МЕДЗАКЛАДУ ПІСЛЯ ЙОГО РЕОРГАНІЗАЦІЇ?

 Процес перетворення лікарні на некомерційне комунальне підприємство не призводить до виникнення негативних податкових наслідків у вигляді нових податкових зобов’язань, пов’язаних з перетворенням. Заклад не буде платником податку на прибуток, податку на нерухомість.

ХТО РОЗПОРЯДЖАТИМЕТЬСЯ МАЙНОМ ТА КОШТАМИ ЛІКАРНІ?

 Під час автономізації майно передається закладам на правах оперативного управління. Розпоряджається майном закладу його власник — територіальна громада — через уповноважені органи. Керівник медзакладу може розпоряджатися майном у межах, які буде визначено статутом цьому закладу.

ЯК ГРОМАДА ЗМОЖЕ КОНТРОЛЮВАТИ ДІЯЛЬНІСТЬ КЕРІВНИЦТВА ЛІКАРНІ?

 Для цього створюються спеціальні органи — спостережні ради. Відповідне положення про спостережні ради затверджено постановою КМУ від 27 грудня 2017 р. № 1077. Такі ради є обов’язковими для медзакладів вторинної та третинної ланок. До них входитимуть представники власника закладу, органів місцевого самоврядування, місцеві депутати, а також представники громадських організацій. При закладах також можуть створюватися опікунські ради. До їх складу можуть входити меценати, представники громадськості, благодійних, релігійних організацій, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, волонтери.

ЧИ БУДУТЬ ЗВІЛЬНЯТИ ПРАЦІВНИКІВ? Трудові відносини з працівниками реорганізованого закладу продовжуються, а звільнення під час реорганізації можливе лише у випадку, якщо неможливо перевести працівника за його згодою на іншу роботу. У процесі реорганізації окремі працівники можуть бути переведені на інші посади, переміщені в інші структурні підрозділи в разі необхідності.

123