Коментар голови РДА С.Пустового про створення опорних шкіл
25.04.18

«А я не хочу, щоб мої діти їздили в школу до чорта на роги – за 10 кілометрів від дому! Ну погана в нашому селі школа, то й що? Підлампічать трохи, книжки покупляють – і най буде. Бо закриють школу – пропаде село", – з такими словами зустрічають освітянські реформи у маленьких селах. Немає спортзалу і комп’ютерних класів, вчителі викладають по два-три предмети, у вересні жарко, в січні холодно, "зручності" на вулиці…

Сьогодення вимагає від дітей високого рівня знань, які вони можуть отримати  у сучасних школах, що наступного навчального року претендують стати опорними. З цим сміливим і правильним "пілотним проектом" Україна почала експериментувати досить стрімко: відповідна урядова постанова з’явилася в січні 2016 року, навесні почалися підготовчі роботи і були виділені кошти, а до Дня знань 2017 року вже відкрилися 144 опорні школи.

На даний час у нашому районі функціонує 17 шкіл, в яких навчається 1753 дитини. Порівняємо вартість утримання одного учня впродовж року у двох школах нашого району. Найбільша – Чечельницька СЗШ І-ІІІ ст. №1 – налічує 374 учні. Найменша – Білокамінська СЗШ І-ІІ ст. – налічує 38 учнів. Витрати коштів на одного учня Чечельницької школи складають 18,1 тис.грн., а на одного учня Білокамінської – 45,7 тис.грн. Чи не парадокс: держава витрачає в 2,5 рази більше коштів на погану освіту дитини, ніж на хорошу? При бракові коштів на освітні проекти значні суми йдуть на утримання малих шкіл.

Проблема таких шкіл ще й у тому, що і учні, і педагоги перебувають майже у вакуумі, їм навіть за бажання важко зростати. Як учневі зробити проект, якщо у класі тільки він та ще троє? Як учителеві поділитися сумнівами чи думками, коли він позбавлений кола професійного спілкування? Вочевидь, у малих школах неможливо досягнути якісного освітнього середовища.

Засаднича мета реформи – дати якісну освіту сільським дітям. Сконцентрувати матеріальні ресурси та кращі педагогічні кадри в певній школі, оснастити її сучасним лабораторним, комп’ютерним обладнанням, забезпечити шкільні автобуси для перевезення дітей з довколишніх сіл. Натомість малі школи, де немає ні обладнання, ні висококласних кадрів, перетворити на філії опорних шкіл,  зменшивши їх рівень акредитації до І-ІІ чи І-ІІІ, тобто "стиснувши" їх до рівня початкової школи, або школи, де навчаються діти 1-7 класів.

Державна політика полягає в тому, що малокомплектні школи повинні перетворитися на початкові, бо ж малеча має займатися якнайближче до своєї домівки, а учні гімназійних класів повинні їздити в опорні школи.

20 квітня поточного року відбулося засідання комісії з визначення опорного навчального закладу Чечельницького району. Переможцем Конкурсу за сумарною кількістю балів визнано КЗ «Чечельницька СЗШ І-ІІІ ст. №1» (директор школи Ярославська С.П.).

123