Щоб захистити споживача
24.04.18
4 квітня 2018 року набрав чинності Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин».Закон безпосередньо визначає правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України.
Слід відмітити, що даний Закон надає державним інспекторам та державним ветеринарним інспекторам Держпродспоживслужби право безперешкодного доступу без попередження до потужностей під час їх роботи, право проведення аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, право видавати приписи щодо усунення порушення законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров'я та благополуччя тварин, право здійснювати позапланові інспектування потужностей з метою перевірки виконання операторами ринку приписів, розпоряджень та рішень, прийнятих за результатами здійснення попередніх заходів державного контролю.Аудит постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, проводиться за умови повідомлення оператора ринку не пізніше, ніж за три робочі дні до здійснення такого заходу. Це пов’язано з необхідністю підготувати необхіднийпакет документів та забезпечення участі в цьому процесі всіх відповідальних працівників, які відповідають за впровадження системи на підприємстві.
Відтепер контроль здійснюватиметься одним компетентним органом — Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на будь якій стадії виробництва та обігу харчових продуктів та кормів. Крім того, запроваджується таке поняття як ризик – орієнтований підхід до здійснення контролю. Тобто підприємства перевірятимуть залежно від ступеню ризику для життя і здоров`я людей. Наприклад, суб’єкт господарювання, який віднесений до високого ступеня ризику, буде перевірятися раз у квартал , а чим нижчий рівень ризику, тим з меншою частотою будуть здійснюватись інспектування. Під час такої категоризації братимуться до уваги вид продукції, з якою має справу підприємство, особливості відповідного виробничого процесу, кількість виготовленої продукції, результати попередніх заходів державного контролю, ефективність бізнес-процесів підприємства й інша інформація, що може свідчити про порушення ним законодавства.
Водночас бізнес, який грубо порушує законодавство, відразу потрапляють в категорію недобросовісних, оскільки відповідно до нового Закону в разі потрапляння в роздрібну торгівлю небезпечних для життя й здоров’я харчових продуктів Держпродспоживслужба негайно після виявлення цього факту оприлюднює на своєму сайті відповідну інформацію.
Наголошуємо увагу підприємців та громадян на жорсткі санкції за порушення положень нового закону. Так сума штрафу для юридичних осіб може досягати 70 тисяч гривень – залежно від скоєного правопорушення. Суми штрафів фіксовані й визначені у мінімальних заробітних платах (на 2018 рік встановлено мінімальна заробітна плата у місячному розмірі 3723 гривні), що знімає корупційні ризики та дозволяє уникнути можливості впливу перевіряючого на оператора ринку.
Закон визначає 8 видів порушень із 19-ти, накладанню яких передує припис – письмова вимога посадової особи органу контролю про усунення порушення. Невиконання припису тягне застосування заходу адміністративного впливу у вигляді штрафу.
Для прикладу це такі порушення як:
- виробництво та/або обіг харчових продуктів або кормів з використанням незареєстрованої потужності – штраф 74 460 грн на юридичних осіб, на фізичних осіб-підприємців – 40 954 грн;
- виробництво, зберігання харчових продуктів або кормів без отримання експлуатаційного дозволу – штраф 111 690 грн на юридичних осіб, на фізичних осіб-підприємців 74 460 грн;
- невиконання визначеного законом обов’язку щодо впровадження на потужностях постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) штраф 111 690 грн на юридичних осіб, 55 845 грн на фізичних осіб-підприємців;
- порушення вимог щодо забезпечення простежуваності – штраф 238 272 грн на юридичних осіб, на фізичних осіб-підприємців – 18 615 грн;
- відмова в допуску посадової особи компетентного органу або його територіального органу до здійснення державного контролю з підстав, не передбачених законом, або інше перешкоджання її законній діяльності– штраф 37 230 грн. на юридичних осіб, 26 061 грн на фізичних осіб-підприємців;
- пропонування до реалізації або реалізація швидкопсувних харчових продуктів або кормів, строки зберігання яких закінчилися, якщо внаслідок цього харчові продукти або корми не стали шкідливими для здоров’я людини або тварини, - 44 676 грн штрафу на юридичних осіб, на фізичних осіб-підприємців – 29 784 грн тощо.
Якщо ж будуть виявлені фактори, які становитимуть загрозу для життя і здоров’я людини, то головний державний інспектор Держпродспоживслужби має право ухвалити рішення про тимчасове припинення роботи підприємства на строк до 10 робочих днів. Зупинення роботи понад цей строк здійснюється лише за рішенням суду.
Немає сумніву, що в результаті впровадження даного Закону однозначно виграють споживачі, які нарешті отримають можливість купувати харчові продукти з високим рівнем безпеки.
Начальник Бершадського міжрайонного Управління ГУ Держпродспоживслужби у Вінницькій області Губко Н.І.